Publikācija:

Cik ilgā laikā jāatgriež preces?

10 aprīlis 2019

Žurnāla iTiesības lasītājs uzdod jautājumu: "Cik dienu laikā no piegādes brīža var vērsties pie piegādātāja? Ja, piemēram, būvmateriālu veikals ir pieņēmis pilnu smago automašīnu ar preci, novietojis to noliktavā, pamazām izliek plauktos. Kādā brīdī, atverot kārtējo paleti, konstatē, ka tajā ir bojāta prece. Kā pierādīt, ka bojājums nav radies tirgotāja vainas dēļ?"

 

Uz jautājumu atbild BDO Law jurists Jānis Ciguzis.

Precīza atbilde uz šo jautājumu visbiežāk ir rodama tieši tirgotāja un piegādātāja noslēgtajā piegādes līgumā, kurā ir noregulētas pušu tiesības un pienākumi, kā arī pušu tiesiskajām attiecībām piemērojamie normatīvie akti.

Lai arī no būvmateriālu biznesa specifikas viedokļa ir skaidrs, ka šādās situācijās būvmateriālu veikali katru preču paleti pie saņemšanas nepārbauda, tomēr ir ieteicams pievērst rūpīgu uzmanību saņemtajām precēm. Praksē atbildība par preču atbilstību uz pasūtītāju parasti pāriet brīdī, kad pasūtītājs ir pieņēmis preci vai tā ir piegādāta pasūtītāja norādītajā vietā. Citiem vārdiem, ja bojājumi tiek konstatēti uzreiz pēc piegādes – pastāv lielāka iespēja pierādīt, ka preču bojājumi nav radušies tirgotāja vainas dēļ. Turpretim, ja prece būs pavadījusi noliktavā labu laiku pirms tās atvēršanas, tirgotājam būs jāpieliek lielākas pūles, lai pamatotu savus iebildumus un var rasties sarežģījumi pieprasīt preces apmainīšanu vai zaudējumu atlīdzināšanu.

Par pierādījumiem preču neatbilstībai var kalpot, piemēram, tirgotāja paziņojums/ akts, piegādātājam par preču neatbilstību, kam pievienotas bojāto preču fotogrāfijas vai video materiāls.

 

Avots: iTiesības, 10.04.2019