Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai sniegtu jums atsaucīgāku un personalizētu pakalpojumu. Izmantojot šo vietni, jūs piekrītat mūsu sīkdatņu izmantošanai. Lūdzu, izlasiet mūsu PRIVĀTUMA POLITIKU, lai iegūtu plašāku informāciju par mūsu izmantotajām sīkdatnēm un to dzēšanu vai bloķēšanu.
Publikācija:

Eiropa reformē autopārvadājumu nozari, nosakot stingras prasības vadītāju nodarbināšanai un darba uzskaitei

16 jūlijs 2020

Linda Lielbriede |

Vairāk nekā trīs gadus[1] ilgušās visai asās diskusijas starp Eiropas Komisijas (EK) pārstāvjiem, kravas autopārvadājumu sniedzējiem, darba ņēmēju pārstāvjiem un Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm šī gada 8. jūlijā noslēdzās ar Eiropas Parlamenta (EP) balsojumu, pieņemot tā dēvēto Mobilitātes pakotni[2].

Mobilitātes pakotne ir Eiropas līmeņa kravas autopārvadājumu pakalpojumu reforma, kuras mērķis ir nodrošināt labākus darba vides un sociālos apstākļus kravas automašīnu vadītājiem un mazināt konkurences izkropļojumus autopārvadātāju vidū. Reformu veido trīs normatīvie akti:

  • regula, kas reglamentē piekļuvi kravu autopārvadājumu tirgum un kravu autopārvadātāja vai pasažieru autopārvadātāja profesijai[3];
  • regula par transportlīdzekļu vadītāju maksimālo darba laiku un minimālo atpūtas laikposmu un pozicionēšanu ar tahogrāfu palīdzību[4];
  • direktīva, ar ko pārskata izpildes nodrošināšanas prasības un nosaka noteikumus transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbā.[5]

Kamēr līdz prasību piemērošanai vēl kāds laika sprīdis jāgaida (prasības kļūs piemērojamas pēc aptuveni 18 mēnešiem) piedāvājam kodolīgu ieskatu būtiskākajos Mobilitātes reformas jaunumos, kas kravas autopārvadātājiem jāņem vērā jau laikus.

Izmaiņas kabotāžas pakalpojumu sniegšanā

Patlaban spēkā esošā kārtība ļauj veikt ne vairāk kā 3 kabotāžas pārvadājumus 7 dienu laikā, un šī kārtība paliks nemainīga. Vienlaikus jānovērš sistemātiski kabotāžas pārvadājumi, tāpēc reforma ievieš 4 dienu ilgu gaidīšanas periodu pirms ar to pašu transportlīdzekli tajā pat dalībvalstī varēs veikt nākamos kabotāžas pārvadājumus.

Transportlīdzekļu vadītāju nodarbinātības apstākļi

Veicinot vienlīdzīgus darba apstākļus starp dalībvalstīs nodarbinātajiem kravas automobiļu vadītājiem, noteikti grozījumi attiecībā uz vadītāju norīkošanu. Tiek paredzēti trīs kravas automašīnu vadītāju norīkošanas darbā uz citām valstīm modeļi:

  • tieša kravas automašīnas vadīšanas pakalpojuma sniegšana saskaņā ar noslēgto pakalpojumu līgumu;
  • vadītāja norīkošana uz uzņēmumu, kas pieder tai pašai grupai;
  • tāda norīkošana, kurā iesaistīti darba ņēmēji no citā dalībvalstī izveidotas pagaidu darba aģentūras.

Tā kā autopārvadājumu nozarē strādājošajiem raksturīga mobilitāte, bet vienlaikus šie darbinieki netiek integrēti attiecīgās dalībvalsts darba tirgū, ES vienoti regulēs norīkošanas noteikumus, lai radītu vienlīdzīgus apstākļus. Lai gan šīs prasības vēl tiek izstrādātas, jau tagad tiek iezīmēti tie jautājumi, kas uzņēmumiem jāņem vērā. Piemēram, darba līguma noteikumiem būs jāatbilst tās valsts normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā, kurā automašīnas vadītājs parasti veic savu darbu.[6] Ja darbinieks tiks nosūtīts pārvadājumu veikšanai citā valstī, gan atpūtas laika stundām, gan dažādiem sociālā nodrošinājuma apstākļiem būs jāatbilst norīkojuma valsts normatīvajiem aktiem.

Prasību ievērošana tiks stingri uzraudzīta, un to neievērošanas gadījumā uzņēmumam var tikt liegts turpināt darboties kravu pārvadājumu nozarē. Norīkoto darbinieku noteikumi gan neattieksies uz tranzītu un divpusējiem pārvadājumiem, kā arī divpusējiem pārvadājumiem ar vienu kravas iekraušanu vai izkraušanu katrā virzienā, taču būs piemērojami kabotāžas pārvadājumiem

Attiecībā uz gaidāmo regulējumu, EK sniedz šādu piemēru: norīkošanas noteikumi nebūs attiecināmi uz gadījumiem, kad transportlīdzekļa vadītājs veic pārvadājumu uzņēmuma reģistrācijas valstī vai no tās, proti, darbs pārsvarā netiek veikts kādā citā valstī[7].

Šāda regulējuma mērķis ir noteikt to, ka, nosūtot automašīnas vadītāju veikt lielāko pārvadājumu daļu citā valstī, tiem tiek nodrošināti attiecīgās valsts nodarbinātības noteikumi un sociālie labumi, savukārt veicot pārvadājumus saistībā ar pārvadājumu uzņēmuma reģistrācijas valsti, gan nodarbinātības noteikumi, gan citas prasības būtu tādas kā attiecīgajā dalībvalstī. Tādējādi plānots, ka preču pārvadājumus starp individuālām dalībvalstīm nodrošinātu tieši šajās dalībvalstīs reģistrētie pārvadātāji, nevis citās ES valstīs reģistrēti uzņēmumi.

Digitālie tahogrāfi – arī vieglajiem kravas auto

Ņemot vērā to, ka pārvadātāji pakalpojumus sniedz ar dažādiem transportlīdzekļiem, noteikts pārejas periods līdz 2026. gadam, lai arī starptautiskajos pārvadājumos izmantotajos kravas furgonos, kas sver vairāk nekā 2,5 t, ieviestu tahogrāfus vadītāju uzraudzībai. Arī atpūtas laika un citas prasības būs attiecināmas uz vieglo kravas automobiļu vadītājiem.

Viedie tahogrāfi 2.0

Attīstot kārtību, kādā tiek kontrolēta kravas iekraušana un izkraušana, kravas automašīnas būs jāaprīko ar viedajiem tahogrāfiem, kas fiksēs iekraušanas/izkraušanas veikšanas vietu. Šis uzdevums būs jāveic līdz 2024. gadam, savukārt tie transportlīdzekļi, kuros ierīkota viedā tahogrāfa pirmā versija, tas būs jāizdara līdz 2025. gadam. Viedie tahogrāfi ļaus arī automātiski reģistrēt robežas šķērsošanas momentu.

Ik pēc 8 nedēļām – mājup

Lai novērstu gadījumus, kad tā dēvēto “pastkastītes uzņēmumu”[8] kravas automašīnas no tirgus “izspiež” vietējos pārvadātājus, noteikta prasība ik pēc 8 nedēļām kravas automašīnai atgriezties dalībvalstī, kur tā reģistrēta. Arī automobiļa vadītājiem grafikā būs jāparedz atgriešanās mītnes dalībvalstī ik pēc 4 nedēļām.

Asu kritiku radījusi prasība atpūtas laiku (ne mazāk kā 45 stundas nedēļā) pavadīt darba devēja apmaksātā naktsmītnē, nevis kravas automobiļa kabīnē. Šis noteikums saistīts ar taisnīgu sociālo apstākļu radīšanu kravas automobiļu vadītājiem.

EK plāno strādāt arī pie regulējuma, lai veidotu drošas un pieejamas kravas transportlīdzekļu stāvvietas.

Rezumējot Mobilitātes pakotnes jauninājumus, jānorāda, ka to ieviešana būs pakāpenisks process turpmāko piecu gadu laikā ar mērķi uzlabot esošo kārtību un nodrošināt pakalpojumu sniegšanas drošību. Tomēr paredzams, ka Austrumeiropas valstu kravu pārvadātāji tik ātri vis nepadosies šajā cīņā pret Mobilitātes reformas īstenošanu, turpinot vērsties arī citās ES institūcijās, tostarp ES tiesā.

 

[8] Uzņēmumi, kas dalībvalstī reģistrēti tikai izskata pēc, bet faktisko pamatdarbību veic citā dalībvalstī.